Bij Roeivereniging Naarden kun je genieten van veel toertochten die worden georganiseerd. We gaan naar de mooiste plekjes in Nederland. We zijn te gast bij andere roeiverenigingen, die op hun beurt ook bij ons komen roeien om kennis te maken met ander roeiwater en roeiers van andere verenigingen. In de Agenda staan de toertochten vermeld.
Voor meer informatie over toerroeien graag contact opnemen via het volgende adres: reot @roeinaarden.nl.
Alhoewel water een bijzondere rol heeft gespeeld in de historie van Naarden. wordt de vesting meestal vanaf het land of vanuit de lucht bekeken en beschreven. Met onderstaand fotoverslag wordt de vesting vanaf het (roei)water aanschouwd. Tevens geeft het een impressie van de wherry-roeiwedstrijd Rond de Vesting die werd georganiseerd in 2002 ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van RV Naarden. Het vaarwater is op een aantal plekken nauw en bochtig, alleen geschikt voor wherries. Het startpunt en eindpunt van de tocht is onze gezellige roeivereniging, gelegen aan buitengracht aan de zuidkant van de vesting.
De tocht leidt ons langs de Westbeer, door de Binnengracht, de Nieuwe Haven, langs het Arsenaal, door de sluis, door de Oude Haven, onder de Zeepoort door naar de Zoute Gracht. We roeien om een ravelijn langs het Fort Ronduit door naar de Oostbeer en varen dan terug.
Vanaf de roeivereniging varen we over de buitengracht in westelijke richting. We volgen de zigzag van de gracht, laten de Karnemelksloot met vogelasiel links liggen en komen na 7 bochten aan bij de Muidertrekvaart. Hier varen we onder twee bruggen door en komen op de binnengracht uit. Aan bakboordzijde zien we de Westbeer, met de stenen monniken. Recht voor ons zien we Bastion Oud-Molen.
De Oostbeer, met aan de rechterkant het bastion Oud Molen. De ingang de stad in, naar de Nieuwe Haven, vergt wat stuurmanskunst. Een meter of twintig zonder een roeihaal te kunnen maken, en aan het eind een haakse bocht naar links. Voor ons zien we het oude Turfmagazijn, gebouwd in 1752 en samen met het Arsenaal één van de oudste militaire gebouwen van de vesting. Het Turfmagazijn werd, zo wordt verteld, niet gebruikt voor turf maar net als het Arsenaal voor militair materieel. Vandaar dat het in goede staat gebleven is gedurende 250 jaar. Tegenwoordig is er een restaurant gevestigd.
Even verder aan bakboordzijde staat het imposante Arsenaal, uit 1688. Op het dak staan windwijzers in de vorm van een schip, naar verluid omdat de Zilvervloot van Piet Hein is gebruikt om het gebouw te financieren. Het gebouw is in 1954 volledig uitgebrand, daarna gerestaureerd en tot 1986 in militair gebruik geweest. Jan des Bouvrie huist er tegenwoordig zijn meubelcollectie.
We varen verder, onder een boogbrug door de sluis binnen. De sluis scheidde het zoete water van het zoute water van de Zuiderzee en de Zoute Gracht. We zien aan bakboordzijde het restaurant SEAson - Arsenaall (voormalig wachtgebouw) en varen de Oude Haven in. Even verder aan stuurboordzijde zien we de Weeshuiskazerne, de grootste en oudste kazerne van Naarden.
Aan het eind van de Oude Haven varen we door de Zeepoort de Zoute Gracht in. De Zeepoort wordt ook wel de “Grote Pijp” genoemd. Stuurman, wees op uw hoede. Om de ouderdom van de poort te schatten word je al snel op het verkeerde been gezet door enkele van de stenen in de poort, waarop staat 1632. Deze stenen dateren naar alle waarschijnlijkheid uit de “oude vesting”, voor de oorlog met Frankrijk en voor het ontwerp van de vesting zoals die er nu uitziet. Op de middelste steen in de brug staat echter 1789. Ook zijn in de Zeepoort sleuven te zien. Bij hoog water (van de Zuiderzee) werd de Zeepoort afgesloten met schotten die in deze sleuven werden geschoven. Hiermee is deze poort, samen met o.a. de West- en Oostbeer, onderdeel van de dijkwerken aan de Zuiderzeezijde.
Als we de Zoute Gracht opvaren zien we voor ons een ravelijn dat tegenwoordig Vestingeiland wordt genoemd. Achter het Vestingeiland varen we verder de gracht in van het Fort Ronduit. Vanaf het water is de constructie van de bijzonder beweegbare kraanbrug goed zichtbaar. Elk van de brugliggers heeft een eigen draaias. Om de brug te openen moest het wegdek eerst verwijderd worden. In Nederland zijn nog slechts enkele kraanbruggen bewaard gebleven.
We varen rond het fort en langs de snelweg A1. Van de A1 zijn enkel de verkeersborden zichtbaar. Via een hoekige doorgang, coupure genaamd, komen we terug in de Zoute Gracht ter hoogte van de Oostbeer. Op de Oostbeer zijn de monniken vervangen door “rijksragebollen”.
Door de aanwezigheid van de Oostbeer/Oostdijk is het niet mogelijk helemaal rond te varen zonder de boot over te tillen. Daarom varen we langs het Steneneiland terug richting naar de Zeepoort. Het verlaten van de nieuwe haven vergt niet enkel stuurmanskunst, maar ook kracht van de roeiers. We varen stevig door richting de buitengracht. Nog een paar halen stevig op de benen, en een goed geoefende ploeg zit binnen een uur bij de roeivereniging een kopje koffie te drinken.
Thierensweg 1
1411 EW Naarden
t: +31 (0)35 6940 452